Julie Lidt af hvert Lukas

Billeder fra julen 2014

Så er der lige et par uredigerede billeder fra julen 2014, hvor vi havde besøg af Faster Eva, Farmor og Hans Jørgen.
Julie fejrer hendes første jul, og Lukas er 2 år.
[flagallery gid=44]

Lidt af hvert Lukas

En dag i Legoland

Lukas var på besøg i Legoland sammen med Josefine, Caroline og deres forældre. En dejlig dag, og nok ikke sidste gang vi kommer der i år – da jeg nu har fået årskort dertil.

Lukas 2 år den 6. April 2014

Lukas har haft fødselsdag. Vores lille dreng er nu blevet 2 år, og der er bare fuld fart på. På hans vegne, havde vi ønsket en rutchebane, og sørme om ikke han var heldig at få en sådan af hans farmor, onkel, faster og deres familier. Derudover fik han en stor samling Masha & Bjørnen DVD’er, farver, CD-afspiller, sengetøj med Bamse & Kylling, en købmanskurv med varer, en fodbold, og en pedaltraktor med vogn.

På dagen var mormor og morfar på besøg fra Litauen, og en god del af familien fra Danmark. Kagemanden var et stort hit – eller ihvertfald det slik der var på den. En dejlig dag!

[flagallery gid=41]

Lidt fra hverdagen…

Ihh hvor vi elsker vores barn!
Også selvom vi ikke altid er helt enige om hvordan tingene skal gøres, hvordan de skal organiseres, hvad man skal spise og en masse andet. Som eksempel har jeg her til morgen taget et par billeder efter Lukas blev afleveret i vuggestuen…

Morgenmaden

Her et billede af morgenmaden. Lukas er ret glad for rosiner, og det var faktisk et af de første ord han sagde her til morgen, sammen med “grød”.
Så der var jo ingen tvivl om at han gerne ville have havregrød med rosiner til morgenmad. Som de søde forældre vi er, gik vi i gang med at koge grød, og finde en god portion rosiner, som vi sammen kunne sprede ud over grøden. Men ak – efter et par skefulde, fik den unge mand en idé om, at man jo også kunne spise noget andet til morgenmad. Far blev trukket med til den “usunde skuffe”, hvor Lukas bekendtgjorde at han hellere ville have et par flødeboller til morgenmad. Det var så der far trak en grænse.
Billedet til venstre er Lukas’ forståelse af et overstået måltid, hvor far hellere havde set at det var gået som billedet til højre.

Lukas' legekøkken

Lukas ynder at “lege” i sit køkken når han står op. Far har dog endnu ikke helt forstået hvorfra han kender legen “det muntre køkken”, hvor det går ud på at hærge alt hvad der fortsat er i OK stand. Billedet til venstre er taget efter Lukas havde været i gang, og det til højre er efter at far har ryddet lidt op.

Lukas' legetøj
Da Lukas alligevel ikke ville spise mere, kunne han jo ligeså godt lege lidt.  Det foregår gerne ved at han tager sine byggeklodser ud af den medfølgende vogn, og kaster dem hen af gulvet. Det larmer så dejligt syntes han. Far syntes derimod at det er meget sjovere at lægge dem forsigtig i vognen, og stille den roligt op af sofaen.

Reol med bøger

Når far er alene med Lukas om morgenen, er han nødt til at børste tænder, og få lidt vand i hovedet, så han ikke skræmmer pædagogerne i vuggestuen når han afleverer Lukas. Heldigvis er Lukas meget social og videbegærlig, så i de par minutter det tager far at komme i stand, har Lukas fundet en masse bøger frem som han ivrigt studerer. Her et eksempel på alle de bøger han læser i løbet af et par minutter, og ved siden af, et eksempel på hvordan far gerne ser bøgerne placeret i reolen.

Lukas er en sød dreng!

Lidt af hvert Lukas

Ferie

Så er der langt om længe billeder fra vores sommerferie på Grand Canaria.
[flagallery gid=38]

Lukas 18 måneder

Ja, jeg ved godt at det er et par dage for tidligt, men om ganske få dage fylder Lukas 1½ år. Vores lille baby er blevet til en lille dreng!

Det er så sjovt, og Lukas er virkelig begyndt at kunne mange ting. Tænderne er der ved at være 16 stykker af, så der er en del at børste. På magisk vis er Lukas blevet glad for at få børstet tænder, eller rettere sagt – han er glad for tandpasta. Han sutter ivrigt på børsten når den kommer ind i munden.

I vuggestuen har Lukas haft besøg af Mormor og Bedstefar til bedsteforældre dag. De var begge glade for at besøge ham der, og se hvordan hverdagen var i en vuggestue. Og så var de vist lidt overraskede over hvor meget Lukas var rundt på hele området, og lege med alverdens ting. Især sandkassen og legehuset har hans store interesse, det kan gerne ses på vores gulv når han kommer hjem, der ofte ligner en strand.

Hjemme er det seneste hit mikrobølgeovnen. Den anden dag hentede jeg hans skammel fra badeværelset, så han kunne stå på den imens jeg lavede mad. Han fik den hurtigt flyttet, så han kunne nå mikroovnen, og så skulle der ellers laves mad til den store guldmedalje. At få lov at åbne ovnen, lægge “mad” ind, lukke den igen, og så trykke på knapperne der fik det til at bippe og lyse i displayet… jamen hvad kan man da ønske sig mere??
Her til morgen gjorde han så selv tricket efter – han hentede sin skammel på badeværelset, og bar den ud til mikroovnen, og så skulle der leges igen.

Jojo, den lille mand er god til at lære, og det kan man jo kun glæde sig over, selvom det nok vil give os nogle grå hår i fremtiden.

[flagallery gid=36]

Lukas

Der sker bare meget for tiden…

Vi har holdt sommerferie de sidste 14 dage. Ferien startede i Litauen. Vi rejste fra Danmarks varme og sol, til en kold oplevelse i Palanga, hvor vi blev budt velkommen med regnvejr. Vores hotel levede ikke op til forventningerne, og vores yndlings restaurant havde i år valgt at ignorere vores tilstedeværelse.

Det hele til trods, havde vi nogle dejlige dage sammen med Farmor og Hans Jørgen, samt Mormor, Morfar og Onkel Vytautas i Palanga ved stranden.
Den første dag var sandet trods regn og blæst, dejligt varmt, og det var så sjovt at se Lukas kaste sig ned i det, og nærmest kæle med det. Jeg tror både han fik det i mund, næse, øjne og ører, men han var lykkelig 🙂

Vi spiste meget ude de dage vi var der. Prisniveauet i Litauen er ikke så højt – vi var f.eks en aften på gourmet restaurant, hvor 6 personer fik en lækker hovedret med Laks, Viyautas fik blåmuslinger, og Lukas fik en skål grøntsager. Hertil kildevand og en dejlig Chablis hvidvin (jeg drikker aldrig andet fremover). Samlet pris ca. 850,-

Senere besøgte vi Korsbakken på vej hjem til Rita’s forældre. Det var et imponerende syn – også selvom man ikke går så meget op i den slags. Vi tilbragte så nogle dejlige dage i Sirvintos, med udflugter til Kernave, Trakai og Vilnius.

I denne uge har vi så slappet af hjemme, og taget på ture rundt omkring. Svømmehallen i Horsens er blevet vores yndlingssted, så der har vi nu købt 10-turs kort til, så det bliver lidt billigere. Det er så sjovt at se Lukas lege i vandet, og han skal prøve det hele. Da jeg i denne uge hældte en spand vand i hovedet på ham, fik jeg nedværdigende blikke fra damer der lå og slappede af, men da de så at Lukas grinte og sagde “blrrrrr” bagefter, fik de også smilet på. Han er ikke ked at at få vand i hovedet, og nyder også at dykke, og “gå igennem vandfald”.

Det blev også til en tur i Skandinavisk dyrepark sammen med Julie. Det er et skønt sted, hvor Lukas udover de spændende sten på stierne (der er mange af dem skulle jeg hilse at sige), også fik lov at fodre bambierne. Det var så sjovt når de slikkede ham på hånden. Vi nåede ikke at prøve deres store fine legeplads, så vi købte årskort, så vi kan komme der igen en anden gang.

I går var vi på besøg hos Bedstefar og Trine i deres sommerhus i Dyngby. De havde samtidig besøg af Frederik & Sofie (og Jane & Christian). Lukas nyder deres selskab, og leger bare så godt med dem. Vi var ved stranden, hvor Lukas ikke kunne komme hurtigt nok i vandet. Jeg var lidt nervøs for at han ville fryse, men der var slet ikke noget. Han skulle bare helt ned i det, og svømme rundt. Han elskede det. Hjemme i sommerhuset havde vi meget sjov med at lege at vi ringede til Sofie – og så den gode leg med at tænke på en ting man skal gætte. Sofie har vist ikke helt forstået reglerne i legen endnu, for hun tænkte først på en ting når man gættede på noget hun syntes skulle være rigtigt. Det gav dog meget morskab for os andre, når hun nu lige skulle tænke over, om det nu også var den ting hun tænkte på når man gættede 😉

I dag har vi været til byfest i Odder. Det store trækplaster er årets kræmmermarked på boulevarden. Vi kom derned ved 14-tiden, og det var et rigtigt godt tidspunkt, for da var nogle boder begyndt at pakke sammen, og priserne var begyndt at falde. Dermed lykkedes det os at finde 3 fine stykker legetøj til Lukas for samlet 65,-
Efter lidt rengøring af det hjemme, har han bare leget med det lige til han skulle i seng. Vi er gode til at spotte det legetøj der bare hitter ved ham.

Kort før sengetid skulle der også lige “skypes” lidt med Mormor i Sirvintos. Lukas fik sig en ordentlig sludder med hende, og det lader til at de 2 taler samme sprog.

Den sidste feriedag blev brugt hos Michael og Dorthe, og deres 2 søde piger Caroline og Josefine. Josefine er 3 uger yngre end Lukas, men er allerede begyndt at snakke. Hun lærer godt fra sin storesøster. Vi legede så godt i haven og på legepladserne, at vi var nødt til at invitere os selv på aftensmad også. Tak for en dejlig dag til dem.

Status på Lukas
Alder: Næsten 16 måneder
Tænder: 12 tænder er ude, og en hjørnetand på vej
Højde: 85 cm
Vægt: 12 kg.
Yderligere: Nysgerrig, selvstændig, social. Han sover fra omkring 20-06. Han sover 1 formiddagslur og 1 eftermiddagslur ialt omkring 3 timer. Han er stoppet med sutteflaske i ferien.

[flagallery gid=35]

Lukas

I dag er Lukas begyndt at gå!

Det har været på vej siden December. Folk har sagt “han går da lige om lidt”, og sådan har vi også troet det i langt tid.
Men det er sjældent blevet til mere end 3-4 skridt, og så kravler han igen. Eller det har været med os i den ene hånd, selvom han ikke rigtigt har støttet ret meget.

I morges afleverede Rita ham i vuggestuen – stadig som en kravlende baby. Men da han kom hjem her til eftermiddag, og vi gik ud i haven og legede – ja, så skete der pludselig noget. Han begyndte at gå selv – og så tog det fart. Resten af dagen har han nærmest ikke være til at styre – han er gået i haven, på terassen, i stuen, rundt i hele huset. Igen og igen rejser han sig op og går. Og man kan se at han er stolt – han har endelig knækket koden til at gå!

Se videoen på linket herunder.

Lukas leger med gaver

Lukas fik blandt andet en fin sandkasse og et legekøkken i fødselsdagsgave.
I denne uge kom bedstefar så med traileren, så vi kunne få hentet sand til den og få den stillet op.
Et par dage før havde mor fået samlet køkkenet, så nu kan jeg både lege udendørs og indendørs med mit nye legetøj.
I weekenden får vi besøg af 5 babyer, så skal der leges begge steder 😀

I galleriet er også en billedserie af hvad der sker når jeg selv får min tallerken.
Ja, det kan jo godt være lidt svært at styre det, når man er så pjattet med laks.

[flagallery gid=34 name=Gallery]

Lukas 1 år

Den 6. April havde Lukas fødselsdag.
Vi var taget til Litauen dagen før, så hans første fødselsdag blev fejret der. Hans Morfar blev også fejret samme dag, da han fyldte 60 år.
Tanter, Onkler, kusine og fætter kom på besøg, og her fik Lukas fine gaver og havde en dejlig dag.

Da vi kom tilbage til Danmark, besøgte vi venner i København på vejen hjem, og sørme om ikke også de havde sørget for en fin gave til Lukas, så igen blev han fejret.

Vel hjemme i Mårslet, skulle han jo også lige fejre sin fødselsdag i vuggestuen, så der havde han frugt med, som mor skar ud til alle børnene, og han blev fejret med fødselsdags sang, ballon, og flag.

Weekenden efter hans fødselsdag blev han igen fejret. Først hos gode venner i Horsens, hvor vi fik brunch i byen – Lukas blev igen flot begavet – og efterfølgende med en lur, og så en tur i svømmehallen.

Og i dag Søndag, har vi så haft den sidste omgang fødselsdag, hvor hele familien kom på besøg. Lukas fik mange fine gaver, bla. sandkasse og udstyr til samme, legekøkken, legemad, motorcykel og et fint Duplo tog, som faren straks tog i brug efter gæsterne var gået hjem. Efter lidt leg måtte Lukas og far dog lige have en lur, imens mor ryddede op. Sikke en dejlig dag!

Tak til jer alle fordi i ville være med til at fejre vores lille mand, som nu er blevet 1 år.