Kategorier
Lukas

Der sker bare meget for tiden…

Vi har holdt sommerferie de sidste 14 dage. Ferien startede i Litauen. Vi rejste fra Danmarks varme og sol, til en kold oplevelse i Palanga, hvor vi blev budt velkommen med regnvejr. Vores hotel levede ikke op til forventningerne, og vores yndlings restaurant havde i år valgt at ignorere vores tilstedeværelse.

Det hele til trods, havde vi nogle dejlige dage sammen med Farmor og Hans Jørgen, samt Mormor, Morfar og Onkel Vytautas i Palanga ved stranden.
Den første dag var sandet trods regn og blæst, dejligt varmt, og det var så sjovt at se Lukas kaste sig ned i det, og nærmest kæle med det. Jeg tror både han fik det i mund, næse, øjne og ører, men han var lykkelig 🙂

Vi spiste meget ude de dage vi var der. Prisniveauet i Litauen er ikke så højt – vi var f.eks en aften på gourmet restaurant, hvor 6 personer fik en lækker hovedret med Laks, Viyautas fik blåmuslinger, og Lukas fik en skål grøntsager. Hertil kildevand og en dejlig Chablis hvidvin (jeg drikker aldrig andet fremover). Samlet pris ca. 850,-

Senere besøgte vi Korsbakken på vej hjem til Rita’s forældre. Det var et imponerende syn – også selvom man ikke går så meget op i den slags. Vi tilbragte så nogle dejlige dage i Sirvintos, med udflugter til Kernave, Trakai og Vilnius.

I denne uge har vi så slappet af hjemme, og taget på ture rundt omkring. Svømmehallen i Horsens er blevet vores yndlingssted, så der har vi nu købt 10-turs kort til, så det bliver lidt billigere. Det er så sjovt at se Lukas lege i vandet, og han skal prøve det hele. Da jeg i denne uge hældte en spand vand i hovedet på ham, fik jeg nedværdigende blikke fra damer der lå og slappede af, men da de så at Lukas grinte og sagde “blrrrrr” bagefter, fik de også smilet på. Han er ikke ked at at få vand i hovedet, og nyder også at dykke, og “gå igennem vandfald”.

Det blev også til en tur i Skandinavisk dyrepark sammen med Julie. Det er et skønt sted, hvor Lukas udover de spændende sten på stierne (der er mange af dem skulle jeg hilse at sige), også fik lov at fodre bambierne. Det var så sjovt når de slikkede ham på hånden. Vi nåede ikke at prøve deres store fine legeplads, så vi købte årskort, så vi kan komme der igen en anden gang.

I går var vi på besøg hos Bedstefar og Trine i deres sommerhus i Dyngby. De havde samtidig besøg af Frederik & Sofie (og Jane & Christian). Lukas nyder deres selskab, og leger bare så godt med dem. Vi var ved stranden, hvor Lukas ikke kunne komme hurtigt nok i vandet. Jeg var lidt nervøs for at han ville fryse, men der var slet ikke noget. Han skulle bare helt ned i det, og svømme rundt. Han elskede det. Hjemme i sommerhuset havde vi meget sjov med at lege at vi ringede til Sofie – og så den gode leg med at tænke på en ting man skal gætte. Sofie har vist ikke helt forstået reglerne i legen endnu, for hun tænkte først på en ting når man gættede på noget hun syntes skulle være rigtigt. Det gav dog meget morskab for os andre, når hun nu lige skulle tænke over, om det nu også var den ting hun tænkte på når man gættede 😉

I dag har vi været til byfest i Odder. Det store trækplaster er årets kræmmermarked på boulevarden. Vi kom derned ved 14-tiden, og det var et rigtigt godt tidspunkt, for da var nogle boder begyndt at pakke sammen, og priserne var begyndt at falde. Dermed lykkedes det os at finde 3 fine stykker legetøj til Lukas for samlet 65,-
Efter lidt rengøring af det hjemme, har han bare leget med det lige til han skulle i seng. Vi er gode til at spotte det legetøj der bare hitter ved ham.

Kort før sengetid skulle der også lige “skypes” lidt med Mormor i Sirvintos. Lukas fik sig en ordentlig sludder med hende, og det lader til at de 2 taler samme sprog.

Den sidste feriedag blev brugt hos Michael og Dorthe, og deres 2 søde piger Caroline og Josefine. Josefine er 3 uger yngre end Lukas, men er allerede begyndt at snakke. Hun lærer godt fra sin storesøster. Vi legede så godt i haven og på legepladserne, at vi var nødt til at invitere os selv på aftensmad også. Tak for en dejlig dag til dem.

Status på Lukas
Alder: Næsten 16 måneder
Tænder: 12 tænder er ude, og en hjørnetand på vej
Højde: 85 cm
Vægt: 12 kg.
Yderligere: Nysgerrig, selvstændig, social. Han sover fra omkring 20-06. Han sover 1 formiddagslur og 1 eftermiddagslur ialt omkring 3 timer. Han er stoppet med sutteflaske i ferien.